Mijn verhaal: ik voelde me een kluns

 

Mijn eigen verzuchting in 2013 heeft uiteindelijk geleid tot de start van Online Marketing 45Plus.

Ik verzuchtte: “Kwam er nou maar eens iemand naast me zitten die laat zien wat ik moet doen!”   

Parttime ondernemer

Tijdens mijn onderwijsloopbaan ben ik ook parttime ondernemer geweest. Twee keer heb ik een eigen bedrijfje gehad naast mijn vaste baan van 3 dagen per week. Ik hoefde er nauwelijks moeite voor te doen, mijn werk kwam ‘aanwaaien’. 

In 2010 ben ik 2 dagen per week mee gaan werken in het bedrijf van mijn partner. Mijn taak was marketing en sales voor het innovatieve bedrijf.

Ik dacht toen serieus: "Als ik opleidingen kan maken en verkopen, dan moet zo'n prachtig product zeker lukken". 

Wat een misvatting

De traditionele marketing die ik kende werkte niet meer. Adverteren in bladen, artikelen in kranten, flyers uitdelen, tv reportages. Het werkte allemaal nauwelijks. Ik moest een heel nieuw netwerk opbouwen en me verdiepen in online marketing.

Maar wat moest ik met de website en met social media? LinkedIn, Facebook, Twitter, het waren voor mij namen zonder betekenis.

Mijn online marketing deskundigheidsbevordering is toen begonnen. In 2010, 8 jaar geleden...

Fulltime ondernemer

In 2013 werd ik fulltime ondernemer en ging me volledig richten op online marketing. Maar eigenlijk wist ik me er geen raad mee. Ik verzuchtte: “Kwam er nou maar eens iemand naast me zitten die laat zien wat ik moet doen!”  

Ik wilde het goed aanpakken dus huurde ik 'experts' in. Ik wilde ons bedrijf snel online-op-orde hebben.

Mijn ervaringen met experts waren niet best. Maar lag het aan 'de experts' of lag het ook aan mij?

Een fraai verhaal: mijn ervaring met een social media expert

Zo liep het met een allround marketing bedrijf

Na 3 maanden stop ik met mijn marketing coach

 

Ik besef achteraf dat het niet kon werken. Ik had geen 'online kapstok' in mijn hoofd. Wat voor de jongere generatie vanzelfsprekend is, was vreemd voor mij. Er was een gapende kloof.

Wat heb ik me een kluns gevoeld! Ik wist niet waar ik het over had en ik snapte niet waar het om ging. Het online marketing jargon was als Chinees voor mij. Wat ik moest doen was me een raadsel.

Na 3 maanden stop ik met inhuren. Ik ga het geld gebruiken voor mijn eigen deskundigheidsbevordering op het gebied van online marketing 

Ik moet het zelf doen.

Dus trainingen volgen, seminars en webinars volgen, coaching, online trainingen. Nog meer trainingen volgen, stapels boeken lezen. Internet goeroes volgen, weer andere goeroes volgen. Iedereen weet het prima te vertellen.

Ik kan allerlei trainingen blijven volgen. Maar er komt een moment dat ik het zelf moet gaan doen. En daar bleek de crux te zitten.

"Informatie is geen vervanging voor ervaring".   

Je krijgt ervaring door te oefenen, blunders te maken, nog meer te oefenen, uit te proberen, andere fouten te maken, meters maken. En dat heb ik gedaan.

Ik heb eens huilend achter mijn pc gezeten: mijn e-mailautomation liep in de soep. Verbeten eiste ik van mezelf: "Hier ga ik goed in worden". Ik laat me er niet onder krijgen ;-).

Langzaam maakte ik de specifieke vaardigheden eigen die marketing met internet vraagt. Het heeft me jaren gekost.

Langzaam ontstond er een kapstok in mijn hoofd waaraan ik nieuwe kennis kon ophangen.

 

 "Je gaat het pas zien als je het doorhebt", Johan Cruijff 

 

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan

In december 2017 ontstaat het idee om oudere ondernemers te gaan ondersteunen. Ik wil kennis en ervaring delen. Hier ligt mij passie. Hoe kan ik de oudere ondernemer helpen? Ik wil een voorbeeld zijn voor de oudere ondernemer.

Ik ga een markt- en een bronnenonderzoek doen. Ik interview ondernemers en voer tientallen pilots uit.

Het idee om ondernemers te gaan helpen met hun online marketing spreekt steeds meer tot mijn verbeelding. Mijn eigen frustratie vergeet ik nooit: “Kwam er nou maar iemand naast me zitten die laat zien wat ik moet doen”.

 

'Voorbeeld is geen manier van leren ... het is de enige manier', Albert Einstein.

 

Mijn marktonderzoek spreekt boekdelen. Het is een kansrijk idee, de behoefte is groot.

Dan is er nog een hobbel te nemen. Ik besluit om mijn kennis en ervaring te toetsen en mijn verworven deskundigheid aan te tonen. Ik doorloop de hele training Online Marketing van Google (26 certificaten). Op 29 april 2018 haal ik glansrijk de officiële certificering.

 

Mijn stap naar Onlinemarketing 45plus.

Het heeft jaren van deskundigheidsbevordering in alle soorten en maten gekost. Zo ook jaren van online-gestoei en geklungel, successen en topprestaties. Nu komen mijn twee werelden bij elkaar in mijn bedrijf 'Online Marketing 45Plus'.

Op vrijdag 25 mei 2018 leg ik de domeinnaam vast, www.onlinemarketing45plus.nl

Zo…geen weg meer terug: 1 oktober 2018 wordt de startdatum. Het werd 17 oktober ;-).